Linie lotnicze stopniowo wznawiają loty. By zapewnić bezpieczeństwo swoim pasażerom i pracownikom wprowadzone zostały dodatkowe środki bezpieczeństwa. Stworzyliśmy listę w której znajdziecie odpowiedzi na najważniejsze pytania.

Jak będzie prowadzony boarding - za pomocą busików czy rękawów?

Większość linii lotniczych będzie starała się kierować swoich pasażerów do samolotów przez rękaw. Nie zawsze jest to jednak możliwe. W przypadku konieczności korzystania z busików, ich liczba będzie podwojona względem sytuacji sprzed pandemii. Podczas każdej podróży, w trakcie procesu wejścia na pokład i zejścia z samolotu, pracownicy linii i agenci lotniska będą czujnie dbać o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich pasażerów.

Jak zmieni się przywożenie i odbieranie pasażerów z lotnisk?

Pierwszą poważną zmianą, którą zauważą podróżni na lotniskach, będzie to, że osoby towarzyszące prawdopodobnie nie będą wpuszczane na terminal. Oczywiście, zrobione będą wyjątki dla małoletnich bez opieki lub innych, którzy potrzebują pomocy. Umożliwi to ograniczenie liczby osób przebywających na lotnisku.

Czy social distancing spowoduje przeprojektowanie wnętrz samolotów?

Aby pomóc w zachowaniu dystansu społecznego, niektóre linie lotnicze, takie jak na przykład Air Canada, zadecydowały by środkowe miejsce pozostały wolne. W rezultacie żaden klient w klasie ekonomicznej nie będzie musiał siedzieć bezpośrednio obok drugiego, chyba że podróżuje z dzieckiem w wieku poniżej 14 lat lub potrzebuje asysty. Inni przewoźnicy zdecydowali, by z powodu niskiej frekwencji, miejsca przypisywane będą możliwie jak najrzadziej w całej kabinie samolotu.

Czy z samolotów znikną prasa i katalogi?

W większości linii lotniczych, wszystkie drukowane materiały zostały ograniczone do minimum. Wizzair proponuje korzystanie z ich aplikacji mobilnej w której znaleźć będzie można menu oraz najnowsze informację dotyczące linii. LOT oferuje pakiet e-prasy, a AirBaltic ogłosił natomiast, że wprowadzi jednorazowe informację na temat higieny oraz menu dostępnego na pokładzie. Czech Airlines wycofało swój magazyn oraz zawiesiło sprzedaż towarów oferowanych w tymże magazynie.

Jak zmienią się posiłki serwowane na pokładzie samolotu?

Z pewnością wybór posiłków zostanie mocno ograniczony. Wydawane będą w opakowaniach ochronnych. O szczegółach informować będzie przeszkolona załoga. Wszystkie przedmioty używane podczas posiłków, takie jak widelce, łyżki, szklanki i talerze, będą dokładnie dezynfekowane oprócz regularnego procesu mycia. Maseczkę będzie można zdjąć podczas jedzenia posiłków i picia napojów. Po skończonym posiłku trzeba będzie ją ponownie założyć.

Czy linia zapewni mi maseczkę gdy nie będę miał własnej?

Obecnie na pokładzie samolotu obowiązkowe jest noszenie masek na twarz zarówno dla pasażerów, jak i załogi. Na terenie niektórych lotnisk pojawiły się “maseczkomaty” - tak jest m.in. przy lotnisku Chopina w Warszawie. Możemy spotkać się również z dodatkową ofertą linii lotniczych, np. Air Canada wprowadziła zestaw “Customer Care Kits” w zestaw, którego wchodzi bezpłatna maska, rękawiczki, woda butelkowana, środek dezynfekujący do rąk i chusteczki dezynfekujące. Rozprowadzane będą również bezpłatne ściereczki odkażające wśród wszystkich pasażerów na pokładzie.

Jak zmieni się praca na pokładach samolotów?

Pracownicy są przeszkoleni w zakresie najnowszych protokołów higienicznych i procedur czyszczenia, aby zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa. Członkowie załogi nosić będą maski i rękawice, aw niektórych przypadkach wymagany będzie dodatkowy sprzęt ochronny, taki jak fartuchy jednorazowe i okulary ochronne. Wielu przewoźników, jako dodatkowy poziom ochrony, przeprowadzać będzie testy Covid-19 dla wszystkich aktywnych członków załogi co 15 dni.

Jakie środki ostrożności powinni podjąć pasażerowie?

Podstawową zasadą będzie pozostawanie ostrożnym i kontynuowanie stosowanie środków higieny osobistej. Zarówno na lotnisku, jak i w samolocie należy dbać o zachowanie bezpiecznej odległości od innych osób, a także zasłanianie nosa i ust, np. nosząc maseczkę ochronną. W przypadku nieoczekiwanego wystąpienia jakichkolwiek objawów choroby podczas lotu, należy natychmiast zwrócić się do jednego z członków załogi.

Czy podróżowanie jest bezpieczne?

Powietrze w kabinach jest całkowicie odnawiane średnio co 3 minuty podczas rejsu. Jest ono mieszanką świeżego powietrza pobieranego z zewnątrz i powietrza, które przepływa przez niezwykle wydajne filtry HEPA (High Efficiency Particulate Arrestors), które wychwytują ponad 99% nawet mikroskopijnych bakterii i wirusów. Przed każdym odlotem samoloty są dokładnie czyszczone, w tym: odkurzane są dywany i siedzenia, czyszczone są wszystkie twarde powierzchnie (np. tablety, podłokietniki, ekrany, i toalety) za pomocą zatwierdzonych środków dezynfekujących. Przy lotach długodystansowych wszystkie koce, pościel, pokrowce na zagłówki, prześcieradła i zestawy słuchawkowe będą czyszczone i zastępowane świeżymi zestawami na każdy lot. Słuchawki dostarczane w klasie biznesowej i ekonomicznej podczas lotów długodystansowych będą czyszczone zgodnie z ustalonymi standardami, pakowane i przygotowywane do użytku. Tkaniny są czyszczone specjalnymi chemikaliami bez chloru i alergenów przy optymalnym poziomie pH zatwierdzonym przez międzynarodowe władze do ponownego wykorzystania tekstyliów. Wszystkie higieniczne i czyszczone tkaniny są składane w procesie zero-touch i pakowane przez maszyny automatyczne. Odkażane są również okna i rolety w kabinach.