„Chociaż wciąż znajdujemy się w środku kryzysu koronawirusowego, spodziewamy się, że spowoduje on taki sam rodzaj zmiany paradygmatu w podróży powietrznej, jakiego doświadczyliśmy po 11 września”, mówi Osbaugh, architekt Gensler. „Nie możemy nigdy więcej patrzeć na loty ani lotniska w ten sam sposób”.

Pragnienie podróżowania jednak nie zniknie: w ostatnim badaniu Skift Research, ramie badawczej publikacji o branży turystycznej, jedna trzecia Amerykanów powiedziała, że ​​ma nadzieję na podróż w ciągu trzech miesięcy po zniesieniu ograniczeń. Sprawdziliśmy zatem, jakie środki wdrożą lotniska, aby podróże były jak najbardziej bezpieczne.

W skrócie:

  • W niektórych portach lotniczych noszenie maseczek ochronnych jest obowiązkowe;
  • Konieczne jest zachowanie dystansu wobec osób przebywających na lotnisku - również w kolejkach;
  • Nowe procedury mogą zająć więcej czasu - warto być na lotnisku z większym wyprzedzeniem;
  • Lotniska zachęcają do korzystania z elektronicznych stanowisk odprawy i nadania bagażu;
  • Personel portów lotniczych będzie używał jednorazowych materiałów i systematycznie dezynfekował narzędzia i powierzchnie.
Photo by Artur Tumasjan / Unsplash

Jak zmieni się proces boardingu?

Rozbudowa lub zmiana zagospodarowania lotnisk nie zawsze jest możliwa, dlatego trzeba wprowadzić zmiany w sposobie korzystania z powierzchni. Kluczowym jest, by pasażerowi nie tłoczyli się w kolejkach. Jednym z ciekawych rozwiązań tego problemu będzie wyznaczanie konkretnych godzin przybycia na lotnisko za pomocą aplikacji instalowanych na urządzeniach mobilnych. Ten sposób może skrócić czas oczekiwania w kolejkach, a na pewno ograniczy ilość osób w porcie lotniczym. Same hale będą również czystsze i bezpieczniejsze.

Lotnisko Londyn Heathrow poddaje testom sanitację promieniami UV, która może być wykorzystana do szybkiego i skutecznego odkażania tac bezpieczeństwa; użycie kamer termowizyjnych, które pozwolą jednocześnie mierzyć temperaturę i rozpoznawać podróżujących; oraz bezkontaktowy sprzęt do kontroli bezpieczeństwa w celu ograniczenia kontaktu między osobami. Jeśli wszystko się powiedzie, sprzęt zostanie następnie wdrożony w kolejnych obszarach i lotniskach. Dzięki takiemu rozwiązaniu, pasażerowie z gorączką będą odsyłani do punktu kontroli lekarskiej. Gdy przyjdzie czas, aby wsiąść do samolotu, w procesach wejścia na pokład będą wykorzystywane opcje bezdotykowe, takie jak rozpoznawanie twarzy. Wszystkie rozwiązania będą miały na celu zapewnienia dodatkowego bezpieczeństwa i higieny podróżującym.

Photo by Oskar Kadaksoo / Unsplash

Jak będzie wyglądać kontrola bezpieczeństwa?

Na niektórych lotniskach podczas kontroli bezpieczeństwa udostępniane będą tace jednorazowego użytku, aby bezpiecznie oddać do kontroli rzeczy osobiste. Taca zostanie zdezynfekowana przed ponownym użyciem.

Co więcej, lotniska planują szybko wdrażać i przekształcać istniejące bramy eGates w celu monitorowania, śledzenia i monitorowania ruchu pasażerów w oparciu o zaktualizowane dane medyczne. Dla przykładu, możliwe jest, że każdy pasażer będzie zobowiązany do wygenerowania unikatowego dokumentu tożsamości i poddania się badaniu lekarskiemu (w tym przypadku badaniu na COVID-19) na lotnisku lub w jednym ze wskazanych szpitali przed podróżą; proces będzie podobny do stemplowania wizowego, które jest obowiązkowe w większości krajów. Być może w tym aspekcie pomogą aplikacje mobilne służące do identyfikacji tożsamości, do których zostaną dodane niezbędne dane zdrowotne.

OneID to inicjatywa ACI i IATA mająca na celu bezproblemowy, skoncentrowany na pasażerach proces, umożliwiający osobie potwierdzenie tożsamości online lub osobiście na wymaganym poziomie na każdym etapie procesu przygotowania do podróży, przy jednoczesnym zachowaniu prywatności danych osobowych. OneID, dołączony do dokumentacji medycznej i systemów trackowania, w przypadku pasażerów poddanych kwarantannie, może pomóc krajom w opanowaniu pandemii.

Jak lotniska poradzą sobie z zachowaniem dystansu?

Obecnie podawane rekomendacje dotyczące utrzymywania dystansu na odległość od jednego do dwóch metrów (z wyłączeniem osób mieszkających razem). Aby uniknąć bliskich kontaktów z innymi, niektóre lotniska tworzą oznakowanie podłógi, aby pomóc pasażerom zachować odpowiednią odległość. Z takim oznakowaniem będziemy spotykać  się podczas odprawy, kontroli bezpieczeństwa lub wejścia na pokład, a także w strefach sklepów bezcłowych. W zatłoczonych korytarzach terminali pasażerowie mogą również podążać za strzałkami wskazującymi którędy ma przebiegać ruch.

I heard recently that the average person scrolls the height of Big Ben in a day. Whilst waiting for a delayed train in Bath I spotted this line of hands on phones – all endlessly scrolling.
Photo by ROBIN WORRALL / Unsplash

Jak nowe procedury zmienią czas spędzany na lotnisku?

Obowiązek noszenia maseczek ochronnych

Część portów i linii lotniczych wprowadziła obowiązek noszenia maseczek ochronnych przez cały pobyt na lotnisku oraz podróż. W wielu miejscach maseczka jest wymagana od chwili wejścia na teren lotniska, przez cały lot, po opuszczenie lotniska docelowego.

Samodzielna odprawa i nadanie bagażu

Lotniska z elektronicznymi stanowiskami odprawy zachęcają pasażerów do korzystania z nich tam, gdzie to możliwe, aby uniknąć niepotrzebnej interakcji. Wyświetlane będą plakaty wyjaśniające wytyczne i instrukcje. Miejsca bezdotykowych odpraw znajdują się już na terminalu w Atlancie, w Stanach Zjednoczonych, lecz na pewno zyskają na popularności w obecnej sytuacji.

Aby odprawić bagaż korzystając z takiego rozwiązania należy udać się do kiosku, dokonać odprawy i od razu otrzymać etykietę na bagaż. Następnie należy udać się do automatu z walizką i tam ją nadać. Gdy wdrożenie tego rozwiązania  nie będzie  możliwe, przewoźnicy wprowadzają zabezpieczenia z pleksiglasu, aby chronić pasażerów i personel.

Szybkie testy

Niektóre poszły jednak dalej: Emirates oferuje pasażerom szybkie testy krwi Covid-19 przed wejściem na pokład w terminalach lotniczych w Dubaju. Emirates twierdzi, że testy dostarczają wyniki w ciągu 10 minut. Niezależnie od tego, czy jest to badanie krwi, czy też badanie temperatury, lotniska muszą być gotowe do obsługi pasażerów z gorączką lub innymi objawami COVID-19.

Większość dużych lotnisk posiada jeden pokój izolacyjny, ale gdy podróżowanie znów stanie się powszechne potrzebnych ich będzie wiele więcej. Trwają już prace i testy, aby ustalić, ile izolatek jest niezbędnych w nowym porządku i jak ulokować je na całym lotnisku. Głównym  celem jest jak najszybsze wyciągnięcie osoby objawowej z głównego strumienia pasażerów i zminimalizowanie ich kontaktu z innymi pasażerami.

Rezerwowanie czasu na kontrolę bezpieczeństwa

Ciekawą alternatywą jest zarezerwowanie przez pasażerów wizyty w celu przeprowadzenia kontroli bezpieczeństwa. Lotnisko w Montrealu korzysta z jednego takiego systemu od kilku lat. W ten sposób pasażerowie rejestrują się online w określonym przedziale czasowym, aby przejść przez punkt kontrolny.

Photo by Jue Huang / Unsplash

Jak lotniska będą dbać o porządek?

Podróżni z pewnością zauważą również zwiększenie nacisku na czystość terminali. Pracownicy portów lotniczych będą częściej sprzątać i dezynfekować. Takie jak Pittsburgh i Hong Kong wdrożyły roboty dezynfekujące, aby stale usuwać wirusa z powierzchni podłóg. Proste rozwiązania takie jak instalacja wielu stacji odkażania rąk i brak fontann do picia to pomysły, które lotnisko może szybko zrealizować.

Przewiduje się również, że zamiast działać 24 godziny na dobę, porty lotnicze zaczną zamykać się na kilka godzin w celu przeprowadzenia dodatkowego, głębszego dezynfekowania terminala. Wzorem dla lotnisk są szpitale.

Pewnym jest, że dozowniki z żelem wodno-alkoholowym znajdą się przy liniach kontroli bezpieczeństwa w celu dezynfekcji rąk. Same linie są dezynfekowane kilka razy dziennie dzięki procedurze natryskiwania na sucho. Dodatkowo, na międzynarodowym lotnisku w Hong Kongu trwają testy na urządzeniu do dezynfekcji całego ciała. Lotnisko twierdzi, że może zdezynfekować pasażerów w ciągu 40 sekund, używając sprayów, które zabijają bakterie i wirusy na skórze i odzieży.

To dopiero początek wprowadzanych zmian. Z pewnością procedury te będą optymalizowane razem ze zwiększającym się zapotrzebowaniem na podróże lotnicze. Chociaż są to duże zmiany, mają one miejsce po to, by zapewnić nam wszystkim bezpieczeństwo. Z pewnością, nawet gdy ryzyko nie będzie już tak duże, to dodatkowa higiena będzie działać wyłącznie na naszą korzyść.